Opetussuunnitelmauudistus 1.8.2025

Keskeiset muutokset uudessa opetussuunnitelmassa on perustaitojen (äidinkieli ja matematiikka) vahvistaminen sekä oppimisen tuen järjestelyt niin esi- kuin perusopetuksessakin.

Keskeiset muutokset uudessa opetussuunnitelmassa on perustaitojen (äidinkieli ja matematiikka) vahvistaminen sekä oppimisen tuen järjestelyt niin esi- kuin perusopetuksessakin. Tavoitteena on, että tukea järjestetään edistäen oppimista tukevia opetusjärjestelyitä ja ryhmässä toteutettavia tukimuotoja. Jos nämä tukimuodot eivät ole riittäviä, lapselle/oppilaalle järjestetään lapsi-/oppilaskohtaisia tukitoimia.

Opetussuunnitelmien paikallisia tarkennuksia laadittiin keväällä 2025. Esi- ja perusopetuksen suunnitelmia työstettiin erilaisissa opettajien työryhmissä. Asiasta järjestettiin henkilökunnalle koulutuksia ja perehtyminen aiheeseen jatkuu siirtymälukuvuoden 2025–2026 aikana.

Ennen:    
Kolmiportainen tuki:
• yleinen tuki
• tehostettu tuki
• erityinen tuki    

1.8.2025 lähtien:
• Lähtökohtana oppimista tukevat opetusjärjestelyt
• Ryhmäkohtaiset tukimuodot
• Oppilaskohtaiset tukitoimet

Miten uudistus vaikuttaa oppilaan tukeen?

Oppimista tukevat opetusjärjestelyt
Uudistuksessa painotetaan kaikessa opetuksessa toteutettavia oppimista tukevia opetusjärjestelyjä.  Opetus pyritään järjestämään siten, että se huomioi oppijoiden erilaiset tarpeet ja edellytykset. Ryhmässä voi olla mukana myös koulunkäynninohjaaja tukemassa oppijoita. Pedagogisilla ratkaisuilla tuetaan hitaammin ja nopeammin eteneviä oppijoita, esimerkiksi:
• opetusta eriytetään
• selitetään opittavan asian kieltä ja käsitteitä
• oppimisympäristöä muokataan esteettömäksi.

Ryhmäkohtainen tuki
Tukea järjestetään ensisijaisesti ryhmäkohtaisena. Siihen on oikeus kaikilla oppilailla.
Ryhmässä järjestettyä tukea ovat:
• opettajan antama yleinen tukiopetus
• opettajan antama opetuskielen tukiopetus
• erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä

Oppilaskohtainen tuki
Jos ryhmässä annettu tuki ei riitä, oppilas saa oppilaskohtaista tukea, esimerkiksi erityisopettajan opetusta pienryhmässä tai erityisluokassa. Vahvaa tukea tarvitseville on erityisluokkia Isosäkylän koulussa ja Säkylän yhteiskoulussa.

Lukuvuosi 2025–2026 toimii siirtymäaikana: tehostetun tuen oppilaat siirtyvät ryhmäkohtaiseen tukeen tai oppilaskohtaisien tukitoimien piiriin ja erityisen tuen oppilaat oppilaskohtaisten tukitoimien piiriin.  Oma opettaja ja erityisopettaja tiedottavat perheitä käytännön järjestelyistä.

Yhteistyö huoltajien kanssa on tärkeää
Yhteistyö huoltajan ja oppilaan kanssa on ensiarvoisen tärkeää oppilaskohtaisten tukitoimien arvioinnissa, suunnittelussa ja päätöksenteossa. Uudistuksen yhtenä tavoitteena on helpottaa tuen suunnittelua selkeyttämällä tukitoimia huoltajille ja vähentämällä erillisiä tuen tarpeen arviointiin ja tuen toteuttamisen suunnitteluun liittyvien asiakirjojen määrää.  Jos uudistuksesta herää kysymyksiä, voitte ottaa yhteyttä koulun rehtoriin tai erityisopettajaan.